BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRomanian
Facebook

Русе стои откъснат от страната и столицата

Осигуряването на модерна транспортна инфраструктура е важна задача, защото когато бизнесът се разраства, има нужда от бързи и удобни пътища

Хемус“ е автомагистрала мечта за поколения българи и … управляващи. Почти цялото й трасе е в територията на Северна България, с изключение на района около София, тъй като столицата е зад Балкана и това я прави част от Южна България. Предвидено е тя да свързва столицата София с град Варна и дублира първокласните пътища Е70 от Варна до Шумен, Е772 от Шумен до Ябланица и Е83 от Ябланица до София, пише Евгений Натов в Банкеръ.

Всичко започва на 4 октомври през 1974 година. Тогава официално започва строежът на автомагистралаХемус„, като първа копка прави тогавашният държавен и партиен ръководител (на БКП) Тодор Живков.

Дължината й е 430 км, като до момента са завършени и се използват 176 км от нея – от София до Ябланица и от Варна до Белокопитово, община Шумен. В края на миналата година правителството на ГЕРБ осигури необходимия бюджет от 1.35 млрд. лева за строителство на оставащите 134 километра. Очаква се АМ „Хемус“ да е опънала своята снага от София до Варна до началото на 2023 година. И заедно с това да даде път на инвеститорите за нови проекти.

Хубав план. Очакванията на управляващите са, че изграждането на магистралата ще намали различията – икономически, инфраструктурни и други, с Южна България. Не са малко и скептиците.

Но все пак по-важното е кого ще ползва тази магистрала. Сещаме се за Северозападна България. Видин, макар и да е вратата ни към Централна и Западна Европа и въпреки построяването на Дунав мост -2, си остава откъснат от останалата част на България – във всяко едно отношение. И преди 2022 г. едва това положение ще се промени. От години вече се говори, че тласък за съживяването на този регион ще даде изграждането на друг един транспортен проект – пътя между Ботевград и Видин и моста над река Дунав към Калафат. Той е в графата „приоритетен“ в инвестиционната програма на АПИ и МРРБ до 2022 година. И като бъде завършен и се свърже с магистралите „Хемус„, „Тракия“ и „Струма“, благата ще потекат към селищата в Северозапада.

Cтpoитeлcтвoтo по нaпpaвлeниeтo Bидин – Бoтeвгpaд (167 ĸм)

зaпoчва oт нaй-cлoжнитe oтceчĸи Meздpa – Бoтeвгpaд (33 ĸм) и Bидин – Pyжинци (54.3 ĸм), ĸoeтo e пoвeчe oт пoлoвинaтa тpace нa cĸopocтния път. Забелязва се някакво движение по това трасе. Държавата избра най-скъпата оферта за строежа на 13-километровата отсечка от пътя Ботевград – Мездра. Обединението „МБ Лот 2 – 2019“ ще я строи за 222.4 млн. лева. Иначе строителството на 33 км от пътя между Мездра и Ботевград е обособено в два участъка – Лот 1 (19.3 км) и Лот 2 (13.4 км). Срокът за изпълнение на поръчката е 1096 дни, от които 180 дни за проектиране и 916 дни за строителство.В началото на юли Агенция „Пътна инфраструктура“ обяви обществените поръчки за проектиране и строителство с индикативна стойност 460 млн. лв. без ДДС и за надзор при модернизацията на други 54.3 км в участъка от Видин до Ружинци. Проектът ще се реализира със средства от републиканския бюджет.

От АПИ предвиждат нов начин на плащане за този проект – цялата стойност на договора ще бъде получена, след като бъде подписан Акт 16 за завършване на обекта и има издадено разрешение за ползване на новопостроения пътен участък.

Другият голям инфраструктурен проект е автомагистралата между Русе и Велико Търново,

която е част от Паневропейския транспортен коридор №9 и Европейски път Е85. А след завръшването на тунела под Шипка може да осигури бърза връзка и с Южна България и Гърция и Турция. 

За момента обаче и Русе – най-големият български град по поречието на река Дунав и петият град по големина в страната, стои откъснат от страната и столицата.

Разстоянието от 310 км от София все още разделя София от крайдунавския град, който е потенциален стратегически интермодален и логистичен център на страната и на Югоизточна Европа. И това е напълно възможно предвид географското положение на Русе, утвърдената му роля на важен промишлен център, както и наличието на първия в страната пътен и железопътен мост над река Дунав – Дунав мост. Реката приобщава града и към европейския транспортен коридор № 7, създавайки условия за търговско и круизно речно плаване.

Пътят, който свързва сега Русе и Велико Търново е един от най-опасните за движение и в новините всеки ден има съобщение за инциденти.

От другата страна на бъдещата магистрала е Велико Търново – един от генераторите на икономически растеж в страната заради изгодното си положение.

Планираната дължина на автомагистрала РусеВелико Търново е около 133 км, като одобрения вариант е комбинирания вариант, който дублира първокласен път I-5. Скоростният път ще преминава край западния вход на Велико Търново – на по-малко от три километра от Старата столица. Трасето му ще пресече първокласното шосе преди село Момин сбор, където е предвиден голям пътен възел. По скоростното трасе от Русе ще се излиза и директно на автомагистралаХемус„, чиято връзка ще е на около 10 минути с автомобил северозападно от Велико Търново.

Чрез пътния възел в района на Дебелец ще има връзка с шосето към Прохода на Републиката.

С тези двата инфраструктурни проекта Велико Търново и територията на общината се превръщат в пресечна точка на трафика по два европейски коридора № 9 и международен път Е-85 (до „Дунав мост“).

Десет години вече за подобряване на пътната инфраструктура в Северна България се подготвя магистралата между Русе и Велико Търново. Трасето е разделено на два лота с идеята да се работят едновременно: Русе – Бяла (40 км), обход на самия град Бяла (почти 36 км), както и Бяла – Велико Търново (малко над 58 км). Идейният проект вече е в АПИ и предстои експертен съвет в началото на 2020 година.

При всички положения тази магистрала е важна, защото ще поеме транзитния трафик между Русе и Маказа, затова тя е обвързана и със строителството на тунел под Шипка. Непостроената все още магистралаВелико ТърновоРусе“ е много важна за Северна България, защото селищата около нея разчитат на увеличаване на инвестициите и на съживяване на икономиката и на региона като цяло.

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!