BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRomanian
Facebook

Предварително съгласие за продажба на летището край Русе

Общинският съвет в Русе даде предварително съгласие общината да продаде без търг или конкурс летището край града на фирмата „Еонметалл България“ ООД, в която основният капитал е малайзийски.

Какво свързва Русе с азиатската държава, разказва Ася Пенчева от БНР.

Някога, допреди 30 години, от летището в Щръклево, което е само на 17 км от Русе, излитаха и кацаха самолети от гражданската авиация.

Макар и със съветските Ил-14 или Ан-24, хората пътуваха до столицата само за 45 минути. След 1991 г. по пистата кацат само машини от селскостопанската авиация, хеликоптерът на премиера и някой и друг частен лек самолет.

Този романтичен спомен за пътуване до София за по-малко от час накара хиляди русенци отново да помечтаят, че ще избягват черната отсечка Русе-Бяла, а по центъра на града отново ще ходят стройни стюардеси.

Повод за този сън в зимна нощ стана желанието на компанията с малайзийско участие да купи летището, което е общинско вече пет години, без да има никакво развитие – само харчове.

Всъщност Община Русе е първата българска община със собствено летище, след като държавата ѝ го предостави. Преговорите за това прехвърляне бяха започнати от кмета Елеонора Николова през 2003 година.

Тя проведе и първите срещи с представители на авиобизнеса от Централна Европа. Това е причината тя да има аргументирано становище и сега, когато се появиха потенциални инвеститори.

Става въпрос за структурата на капитала, за размера на капитала, защото ние говорим за едно дружество-българско, създадено на територията на Република България с пренебрежително малък капитал, дори не е дъщерно. Какви възможности има, дали е малайзийско, дали е китайско, дали е коронавирус – аз и досега не знам“, посочи тя.

Понеже никой не знае точно, ето какво обясни Антон Стайков, българският представител в това дружество:

Де факто летището ще бъде използвано за нуждите на авиационен център, който е създаден за обучение на пилоти, наземен персонал, механици и техници. Във времето ще се опитаме, ще направим всичко възможно да стане едно модерно летище, което да се ползва от всички хора. Разбира се, не е лек процес, предвид това, че Летище Отопени е само на 70 км от нас. Трудно можем да се конкурираме с Бургас, с Пловдив, Варна, но надяваме се да успеем и ще направим всичко възможно летището ни след 21 години да се възроди“, посочи той.

Като спомена Летище Отопени, г-н Стайков пропусна да допълни, че точно в румънската столица Букурещ, която е двойно по-голяма от София, затвориха летище Бънеаса, където кацаха нискотарифните компании и прехвърлиха целия трафик към летище „Хенри Коанда“. Просто интересът към тази част на света не е като към Франкфурт, например.

Сделката ще е с един сигурен участник – община Русе, но отсреща? По време на обсъждането дали да се даде съгласие за сделка, в Общинския съвет ясно пролича кой с кого играе. Така и гласуваха – БСП и ВМРО изразиха пълна подкрепа, а ГЕРБ и демократите – пасуваха.

Все пак какво знаем за дружеството „Еонметалл България“?

По официални регистри е следното – регистрирано на 7 август миналата година със собственици Гох Ченг Хуан от Малайзия, член на борда на директорите на Еonmetall Group – малайзийска компания за машини и оборудване за стоманената индустрия, както и основател на малайзийския производител на стомана Leader Steel Holdings, Тан Киан Чуан, също малайзийски гражданин, и русенецът Антон Стайков. През есента на миналата година към тази група се присъединяват американските граждани Надер Бадри Шахин, генерален директор на Six Forks Investment, и Азиз Седер, изпълнителен директор нa Tameer Steel Company.

Точно по време на предизборната кампания в подкрепа на кандидата на ВМРО Галин Григоров, настоящ областен управител, същите тези малайзийци обявиха, че за Русе предвиждат втори мост над Дунав, магистрала до Търново и възстановяване на летището. Това са трите големи мазола, по които не бива да настъпваме нито един русенец, но когато предстоят избори, влизат в употреба всякакви похвати.

Сега топката е в полето на Министерството на икономиката, което трябва да проучи кандидата и да прецени дали да му издаде сертификат за инвеститор клас А. Колко ще бъдат прецизни, ще стане ясно след години, когато поредният главен прокурор реши да се занимава с приватизацията. Иначе из града се чу, че ирландска нискотарифна авиокомпания, която изпълнява полети до България, е проявила интерес, но незнайно защо се отказали.

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!