КЗП: Изисквайте от търговците писмени договори за услугите, за да бъдат гарантирани правата ви
От изключително значение е при ползването на
услугите на търговци за изработка на мебели, дограми и пр. е потребителите да
изискват и пазят писмени оферти и договори. В тях се съдържат конкретните
параметри на условията, с които двете страни се съгласяват – цена, срок на
доставка, неустойки при неизпълнени задължения. Така при възникването на
някакъв спор по-лесно може да бъде доказано кой какво не е изпълнил съгласно
договорките и какво дължи за това на отсрещната страна, включително и в случай
на забавена доставка.
„Има възможност, ако срокът не бъде спазен, така
както е договорено, по взаимно съгласие на потребителя и търговеца да бъде
договорен нов срок за изпълнение, в рамките на който все пак да бъде
предоставено онова, което е поръчано”, обясни председателят на Комисията за
защита на потребителите Димитър Маргаритов пред Нова телевизия. Той добави, че ако
не се стигне до изпълнение и в допълнително договорения срок, наред с
неустойките, потребителят има право да развали договора, съответно и да получи
цялата заплатена от него сума обратно.
Ако това не се случи, последната дума е на съда, но
преди това потребителите могат да потърсят съдействието на КЗП, както и на
т.нар. помирителни комисии. „Във всеки един конкретен случай, освен че за
констатираните нарушения налагаме предвидените в закона санкции, ние
предприемаме и всички онези действия, които да доведат до справедливо
обезщетение и компенсация за потребителите”, добави Маргаритов.
В случаите, в които се окаже, че търговецът
съзнателно е поемал ангажимент за изпълнението на поръчки, с които
предварително е знаел, че няма да успее да се справи в срок, Комисията може да
се произнесе за наличието на нелоялна практика. Това ще донесе на фирмата
санкция в размер на до 30 000 лв. и забрана за прилагането на тази
практика в бъдеще. Ако пък се стигне до повторно такова нарушение в рамките на
една година, санкцията достига до 50 000 лв.
Председателят на КЗП отправи принципен съвет – при
избора на търговец за извършването на дадена услуга да не се взимат импулсивни
решения, дори когато на пръв поглед сделката изглежда изключително изгодна или
когато е препоръчана от човек, на когото може да се има доверие. „Добре е
самите ние като клиенти да направим своето проучване и по отношение на самия
търговец, и по отношение на това какви други оферти за тези услуги има на
пазара”, каза още той.
Източник: Rousse.Info